055-7238-119

איום הטרור הופך דואלי

אנו מצויים בשלב חדש בטרור העולמי: מצד אחד, כוחו של דאע“ש דעך אך השפעת רעיונותיו מהדהדת ומתפשטת, בעיקר במרחב האינטרנטי. מצד שני, אל-קאעידה שינה אסטרטגיה וקירב את הארגון לאוכלוסייה. כך אנו עלולים למצוא את עצמנו מאוימים הן על ידי פיגועי השראה, הנשענים על אמצעים פשוטים כמו כלי רכב וסכין מטבח, והן על ידי “פיגועי איכות“ בודדים אך הרסניים.

מתקפת הטרור של ארגון אל-קאעידה על ארה“ב ב-11 בספטמבר 2001 זעזעה את הזירה הבינלאומית. מאז ועד היום נעשו מאמצים צבאיים, פוליטיים, כלכליים ומודיעיניים קדחתניים להחליש את הטרור העולמי ולמגרו. ברם, מאז המתקפה ההיא, חלו שינויים רבים בזירת הטרור העולמי. עם אלה נמנים עלייתו המטאורית של דאע“ש, פעילותו הרצחנית והקמת
ח’ליפות אסלאמית בעיראק וcסוריה. בארבע השנים האחרונות חל גידול עקבי – של 50% מדי שנה – במספר פיגועי הטרור וניסיונות הפיגוע ברחבי העולם, ובמיוחד באירופה. אלה מכוונים בעיקר נגד אזרחים. במהלך 2016, לדוגמה, היו 60 אירועי טרור, ומאז ינואר השנה נרשמו כ-50 מקרים דומים. זהו קצב של שישה אירועים בחודש, לעומת ממוצע של 1.25 אירועים בשנת 2014 אירועי טרור התרחשו ברחבי העולם, החל מהפיליפינים ואפגניסטן במזרח אסיה, דרך פינלנד ושבדיה בצפון אירופה, המשך בצרפת, בלגיה ובריטניה במערב אירופה ועד קליפורניה במערב ארה“ב. בשנים האחרונות חל גם שינוי במגוון היעדים שאליהם כוונו פיגועי הטרור. מעבר ליעדים ה“קלאסיים“ של סמלי שלטון, מוסדות חברה ואמצעי תחבורה, פעלו הטרוריסטים לרוב באופן מכוון ומתוכנן בחגים דתיים,
באירועים לאומיים ובמופעי תרבות המוניים. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר פעילי הג’יהאד העולמי, כך להערכת גורמי מודיעין ומכוני מחקר מובילים בעולם. באירופה מתגוררים יותר מ-50 אלף ג’יהאדיסטים-סלפיסטים, מתוכם כ-20 אלף בבריטניה, כ-17 אלף בצרפת וכ-5,000 בספרד. חלקם חזרו מהמאבק בעיראק ובסוריה, וצברו שם ניסיון צבאי ואינדוקטרינציה אידיאולוגית. מספר חסר תקדים זה זהה למספר חברי ארגון המדינה האסלאמית בשיא פריחתו, במחצית 2015. עובדה זו בולטת גם בהשוואה למספר זעום – כמה מאות לוחמים בלבד – שהיו חברי אל-קאעידה ב-11 בספטמבר. דאע“ש מנצל במיומנות ובתחכום את מרחב הסייבר, ובפרט את הרשתות החברתיות, כדי לחזק את בסיס התמיכה שלו ולהגדיל את מספר האוהדים. תומכים אלה מתקשרים ביניהם “בשטח“ וברשתות החברתיות, הן כיחידים, זאבים בודדים“, והן כקבוצות (דוגמת פיגועי הטרור בפריז ובבריסל). זאת תוך שהם פועלים באופן אוטונומי ובהשראת אידיאולוגית הג’יהאד העולמי כדוגמת פיגוע הטרור בסן ברנרדינו, קליפורניה והפיגוע בפלורידה). ב-2011 חוסל בן לאדן, המנהיג המייסד של אל-קאעידה, ונדמה היה כי סגרנו מעגל“ וכי ארגון הטרור התמוטט ונעלם מהזירה. מעבר לכך, הופעתו המטאורית של דאע“ש והקמת ח’ליפות אסלאמית בעיראק ובסוריה ב -2014 האפילו על פעילות ארגון-האם ברחבי העולם. אולם, איימן אל-זאווהירי, מנהיג אל-קאעידה שפעל בכל אותה עת מתחת לרדאר ונתמך על ידי הטאליבן הפקיסטני, השכיל לבצע שינוי אסטרטגי משמעותי. על פי תפיסתו החדשה, הציבור המוסלמי-הסוני מהווה מקור כוח אלקטוראלי שיש להשקיע בו ולטפחו. זאת, לעומת תפיסתו הכוחנית והניהיליסטית של דאע“ש. בתוך כך, הוא מיתג מחדש את הארגון ומיצב אותו לא רק כ“חומת מגן“ של המוסלמים מפני דאע“ש ומפני האיום השיעי בהובלת איראן אלא כתנועה חברתית עולמית. אל-קאעידה עבר להתמקד באזורים המצויים בסכסוכים פוליטיים וקונפליקטים אתניים, שבהם מתגוררות אוכלוסיות סוניות בסיכון, דוגמת סוריה, תימן וסומליה. באזורים אלה הארגון ממלא פונקציות שלטוניות ומספק רשת ביטחון והגנה לאזרחים. כתנועה חברתית, הוא מעורב באופן מעשי ויומיומי בהשקעה ובפיתוח תשתיות לאומיות, כגון סלילת כבישים, הקמת בתי ספר ובתי חולים מקומיים.

האיום הפוטנציאלי על המערב גובר

למרבה האירוניה, גישה פרגמטית זו מהווה איום פוטנציאלי מסוכן יותר כלפי המערב לעומת האיום הנובע מהגישה הרצחנית של דאע“ש. היא מעודדת יצירת קשרים וחיזוק שיתוף הפעולה עם האוכלוסיות המקומיות, וטומנת בחובה יתרונות ארוכי טווח, כגון הרחבת בסיסי התמיכה באל-קאעידה תוך הגברת הנאמנות כלפיו וההזדהות עם תפיסתו האידיאולוגית. גישה זו הצליחה להביא עד כה לעלייה ניכרת במספר הלוחמים בשורות הארגון. כך, הארגון המקומי בסוריה מונה כיום כ-20 אלף לוחמים ונתפס כמסוכן וקטלני יותר מדאע“ש בנוסף, גישה זו מאפשרת הפצת תכנים דתיים וערכים אידיאולוגיים של הג’יהאד העולמי והטמעתם באופן וולונטרי בקרב קהילות וקהלים רבים. בתוך כך, גדלה הסבירות כי אל-קאעידה ישכיל להסית לטובתם את הציבור המוסלמי, ו“להנדס“ את הפרט והחברה על פי האג’נדה המוגדרת של הארגון. כך תגדל השפעתו ותתפשט תפיסתו האידיאולוגית.
ההיחלשות הצבאית של דאע“ש והתכווצותו הטריטוריאלית מביאים אותנו לשלב חדש בטרור העולמי. מצד אחד, דאע“ש הצליח להשפיע על תודעת הציבור העולמי. השפעה זו ממשיכה להדהד ולהתפשט בעיקר באמצעות הסייבר. מצד שני, האסטרטגיה הנוכחית של אל-קאעידה יוצרת איום משמעותי. דאע“ש מעורר השראה לפיגוע טרור רבים ואל-קאעידה, שהוכיח בעבר את יכולתו לבצע פיגועי איכות“, עלול לחזור ולבצע פיגועים כאלה. לאור זאת, אנו עלולים למצוא את עצמנו מאוימים הן על ידי פיגועי השראה מרובים, תוך שימוש באמצעים פשוטים, כגון כלי רכב וסכין מטבח, והן על ידי פיגועי איכות“ בודדים במספרם אך בעלי אימפקט הרסני, בדומה לפיגוע הקטלני ב-11 בספטמבר.
ב-16 השנים שחלפו מאז המתקפה על ארה“ב, הטרור העולמי הפך מורכב ומסובך יותר, מבוזר, אלים, חסר שליטה ומפושט בכל העולם. חרף יריבות אידיאולוגית בין שני ארגוני הטרור העולמי, כל אחד בדרכו ושניהם יחד מקדמים ומגדילים את השפעתה של האידיאולוגיה הג’יהאדיסטית הרצחנית, במובן של השלם גדול מסך חלקיו“. בשורה התחתונה, איום הטרור העולמי גדל, מתעצם ומאיים על שלום העולם במגוון דרכים ותצורות בלתי צפויות. 

 

אל-קאעידה עבר להתמקד באזורים המצויים בסכסוכים פוליטיים וקונפליקטים
אתניים, שבהם מתגוררות אוכלוסיות סוניות בסיכון, דוגמת סוריה, תימן וסומליה. באזורים אלה הארגון ממלא פונקציות שלטוניות ומספק רשת ביטחון והגנה לאזרחים. כתנועה חברתית, הוא מעורב באופן מעשי ויומיומי בהשקעה ובפיתוח תשתיות לאומיות, כגון סלילת כבישים, הקמת בתי ספר ובתי חולים מקומיים

תפריט נגישות